Dagens upptäckt

Trotts att jag nu har varit här ett tag är jag konstant trött. Hinner inte vila upp mig och sömnskulden hänger tung på mina axlar. Kom hit de sista dagarna på skolan för sanny, och som många vet är se sista dagarna intensiva dagar. Men till skillnad från eleverna så ger det mig ingen energi att göra massa saker, som igår efter avslutningssermonin då alla ville gå ut och fira att skolan var slut trotts att klockan hade blivit 1 på natten. Jag var bara trött. Men det var en trevlig fest med 40-tals tema. Det var uppklätt, utsmyckat och högtidligt. Och långt... 4 h!  Men nu är skolan slut och vi ska snart åka från skolan till lite närmare havet. Sanny packar just nu och jag väntar. Nu börjar vår resa och jag börjar känna lite klarhet i sannys planering. En vecka ska vi spedera här i Kapstaden, sedan bär det öster ut till Durban i några dagar innan vi kommer tillbaka hit för att lämna landet till den svenska hösten.

Och så dagens upptäkt. Jag har alltid funderat på om solen går åt fel håll under ekvatorn och ingen har riktigt kunnat svara mig. Den går ju upp i öster och ned i väster, så det är åt samma håll. Nu har jag fått svar på min fråga då solen äntligen kom fram. Den går åt fel håll, men fortfarande öster till väster. Norr om ekvarton går den vägen öster söder väster, här går den öster norr väster, vilket ger uppfattningen att den får åt andra hållet. Istället från vänster till höger när du kollar på solen går den höger till vänster. Jag kände mig riktigt smart då jag insåg detta helt av mig själv! Vilken upptäckt! Jag har dock inte testat mig handfatsteori än. Läste när jag var liten att norr om ekatorn snurrar vattnet medsols i handfatet när man drar ut proppen. Söder om ekvatorn ska det snurra åt andra hållet. Det återstår att se!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0