Nasaret - Min frälsares hemstad

I Nasaret I Nasaret
Denna lilla stad
Vem kunde ana Vem kunde tro
Att en konung här skulle bo?!


Jag är nu i Nasaret och det känns inte som samma land som jag var i förut. Jag ska göra några jämförelser:

Netanya                       VS                      Nasaret
Judendom               Religion                     Islam
Hebreiska                 Språk                  Arabiska

Här är man ledig från skolan lördag och söndag oftast, i den judiska delarna är det bara lördagar men är ledig.
Man ser inga judiska män i kippa eller utspararde hårlockar vid öronen och bredhättad hatt. Istället ser man kvinnor med sjal.
5 gånger om dagen är det böneutrop.
Religionen är närvarnade, att prata om Gud är inte konstigt. Och inte konstigt att säga att man ber. Varför ska vi kristna vara så fåniga med sånt, vi berättar sällan för varandra om när och hur vi ber.

Men den största skillnaden är den man ser rent fysiskt. Araberna bor mycket mycket tätare och på varandra typ. Man vill bo med sin släkt. Hos familjen som jag är hos nu bor farbrodern med fru och 4 barn i en annan del av huset. Och under oss bor en kusin med fru och 2 barn. De bygger ett till hus på tomten som en till farbror med familj ska flytta till. Det är även mycket mer skitigt här, folk slänger skräp utanför huset. Saker är inte lika noga, har sett flera taklampor som bara är en glödlampa som hänger i sina kablar. Man ser tydligt när man åker in i den judiska delen av Nasaret, Nasaret Illit. Där är det grönt, fina hus och mer europeiskt.

Nasaret ligger högt upp på ett (eller kanske flera) berg. Det är svårt att ta kort på hur branta vägarna ibland är, men det går backe upp och backe ner hela tiden. Och man tar för sig i trafiken, väntar aldrig på att någon ska låta en åka först utan man kör. Ecodriving finns inte på kartan, man tutar och kör. Tutar för allt.

Jag är hos en familj här och har varit sedan i måndags. Frun kommer från Sverige och hon är i sverige nu och jobbar så jag har inte träffat henne. Mannen är arab med har bott i sverige och så har de 2 jättetrevliga döttrar på 13 och 16 år och alla kan svenska. Det är bra, men när jag ska prata med fastrarna och barnen så blir det att prata med händerna.

Det som är roligt att bo hos en familj är att man får uppleva landet på ett helt annat sätt. När man äter har man alltid bröd och man äter mycket med brödet, tar med brödet maten från skålen. Man använder mycket sina egna bestick att ta med, inga uppläggningsbestick alltså. (Det bacillrädde svensken blir förfärad.) Man använder mycket sked och typ ingen kniv, tror inte jag har ätit med kniv någon gång än. Det roligaste jag har ätit än så länge är fish 'n chips på arabiskt vis. Vi fritterade egna pommes och sedan hela petrusfiskar (inälvorna var borta, men inte huvudet. Det var ju en riktig fisk!!). Sedan fick man sitta där och ta bort benen och äta köttet. Det närmaste jag har kommit detta innan är att äta kräftor, men det var mycket mer mat på detta. Man får ingen mat i skolan här, man har en rast på 30 min då man får äta sina medhavda mackor. Så när familjen kommer hem vid halv 3 äter vi mycket, och sedan äter man inte så mycket mer den dagen.

Men precis som i Netanya så har man inget varmvatten typ. Här får man trycka på varmvattnet en timme innan man ska duscha så att det blir varmt tills dess. I Netanya hade de varmvatten men man väntade aldrig på att det skulle komma för man slösar inte på vatten här. De hade en vattenvärmare inbyggd i duschen som värmde vattnen i slangen typ. Så när man vill ha vatten snabbt så använder man vattenkokare. Och vill man ha kallt vatten så tar man det ur kylen. Man spolar heller aldrig tills det blir kallt.

Det är vinter här och det är riktigt kallt, igårkväll hade vi 6 grader ute, och det blir kallt inne då. Det är mycket kallare här eftersom det ligger så högt upp, men vi har inte lika blåsigt. Men det finns element och det är tur. Men ändå sover jag med duntäcke, filt och strumpor. Det är inte så man tänker sig Israel.

Det kommer att komma bilder! Snart...

Ha det bra så länge, det har iallafall jag.
Guds frid!
Karin Isaksson, Nasaret, Israel



Och så tillslut till Jimmy, det finns träd här. Mycket träd här! Josef var antagligen snickare och du måste ha hört en konstig predikan. =)


Kommentarer
Postat av: jimmy

Hum, får plocka fram den predikan igen och lyssna på den....

2010-02-06 @ 11:12:17
Postat av: Leif

Hej!

Det var intressant att få reda på hur det är att bo och leva i Nasaret, (jag har ju aldrig varit i Israel). Själv är jag nog glad att slippa bo tillsammans med alla generationer i familjen...men det är andra förutsättningar här.

Fortsätt ta vara på tiden så länge som du har ledigt.

Herren är dej nära!



Leif & A-C

2010-02-07 @ 19:14:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0