Yad Hashmona

Nu har jag varit en vecka här på Yad Hashmona som ska vara mitt hem 3 månader framöver. Jag jobbar som volontär på ett hotell som drivs av mesiastroende judar. Jag får mat 3 gånger om dagen i den fina hotellrestaurangen och får bo i ett hus med 3 andra tjejer, en Heidi från Finland och en Jenessa från USA.Till skillnad från det fina hoteller är våra volontärbostäder väldigt bohemiska, vi har lakan som väggar för att få lite privat yta och jag älskar det! Möggel finns det gott om i vårt badrum, jag tror iallafall att det är möggel. Ibörjan liktade det lite konstigt men det gör det inte nu längre. Fönstrer i badrummet är trasigt så det hänger en handuk där som skydd. Det gör inte så mycket för det är en väldigt varm vinter här. Vi har runt 20 grader nu, men det kan snabbt ändras har jag lärt mig. De vill ha mer regn här och man hoppas på att det kommer mer till veckan. Lite svårt att förstå när man kommer från sveriges regnigaste land men det skulle vara skönt att få ner temperaturen lite, hur kommer det annars att bli när det blir vår? Jag kommer att dö?! Det är en sak att bara vara när det är varmt men att städa i värme är inte lika kul.

Jag jobbar med housekeeping (eller mousekeeping som vi säger ibland), det innebär att man städa och bäddar och gör iordning rummer innan nästa gäst kommer. Går även i och byter handdukar och tömmer papperskorgar varje dag i de rum det bor folk i. Då får man möjlighet att se andra saker, både sånt man vill och inte. Jag jobbar 5 dagar i veckan, vilket oftast innebär lördag och en annan dag ledigt. Söndagar är den dagen som veckan börjar med och som det är mest att göra och det går emot min hjärna men jag lär mig nog snart. En gång i veckan jobbar man kvällsskift, då jobbar man 15-22. Annars är det 7:30 till typ 15.

Vi har ett eget klubbhus dom kallas Moadon (klubbhus på hebreiska). Vi håller på att måla om här nu, från gult och rött till vitt. Här hänger vi volontärer och vi har lite matsaker så man kan äta om något och kakor och nutella de doppar kakorna i. Varför är alla så förälskade i den chokladsmeten? Vi har även ett musikrum med trummor, gitarr och piano. Är omgiven av många musikaliska människor och jag vill utbyta kunskap med dem. Kommer komma hem som ett musikaliskt geni.

Men det bästa med att vara här är inte allt som händer eller vad jag får, det är vännerna runt mig. Alla är så varmt kristna och Gud är så naturlig och jag lär mig så mycket om Gud bara genom att vara med dem. Och det är den ergarenheten som är värd så mycket mer än allt annat.

Så jag har det bra!
Tills vi höres nästa gång:
Frid!


Karin Isaksson, Yad Hashmona, Jerusalem, Israel





Kommentarer
Postat av: Eva-M

Hej Karin ! Nu har jag hittat dej också !! Kommer att försöka vara med dej-be för dej-o följa dina tankar.Det verkar ju inte så glamoröst-men det är ju inte därför du är där.Du skriver att du får vänner o att du upplever deras gudstro,mycket mer naturlig än här.Du blir RIK på många sätt.P.S tack för nyårsfesten-fantastisk!!! Vi hörs-Kram

2010-02-21 @ 21:47:32
Postat av: Leif

Då kan du lära de musikaliska genieerna att dansa!!

Här är det tungt nu men ändå positivt mitt i sorgen..det var ju ett under att vi var hos henne just då!



Bra att det funkar på kibbutzen, enkelheten är mera positiv än negativ, åtminstone upplever jag det så.



Hälsningar A-C och Leif

2010-02-24 @ 09:05:25
Postat av: Carla W.

Vad kul att få del av dina tankar Karin!!

Roligt att du har fått att göra, vänner och bloggen. Dessa månader kommer nog att vara bland av dina viktigaste, så ta vara på tiden. Kommer du att få tillfälle att resa lite, åka till Jerusalem eller så?

Ber för dig, Stor KRAM!!

2010-02-26 @ 13:50:37
Postat av: Sanny

Nutella som är så gott och nyttigt. Nu har jag läst hela din blogg och sett många fina bilder. Vi hörs imorgon om vi har tur

2010-02-26 @ 22:13:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0