Tel Aviv och Ashkalon

Jag har hunnit med 2 resor på en vecka. Förra veckan var jag til Tel Aviv, det är en stor stad vid medelhavets kant och som har växt ihop med den gamla staden Yaffo. Finns mycket att se och beskåda där av historiskt värde, men det visste vi inte förens vi åkte hem. Istället köpte vi 1,5kg jordgubbar och satt på stranden och softade. Var inte badväder riktigt, men väldigt fint och dagen avslutades med att se solnedgången över medelhavet. Men satt inte enbart och softade, vi såg trostatyn i Yaffo. Det är en staty som skildrar 3 gånger som Gud har varit med sitt folk. Det är offrandet av Isak, Davids dröm och Jerikos fall. Jag skulle även testa att stå på händer i statyn med tappade balansen och fött i tron. Resultatet blev blåmärken på knäna och ett gott skratt. Hittade även en fontän som vi kunde springa genom och en lekpark, det bjorde mig glad.

Har även varit och sett på muren till Gaza, det var kusligt! Åker på stora vägen och sedan slutar den vid en mur. Inte riktigt men nästan, den övergår till en liten smal väg som leder till en gate som man måste ta sig igenom för att komma in. Vi ville inte in, vi ville bara se muren. Är helt ofattbart att tänka sig att människor växer upp där bakom, denna höga mur med vakttorn och skutvapen. I BigBrother väljer folk att självmant stänga in sig i ett hus under en tid, men här växer de upp, utan att kunna påverka. Efter det åkte vi till Ashkalon, en stad i närheten och badade i havet, det kunde inte barnen i Gaza göra.

Så jag har hunnit med att bada i 2 hav redan i år, det är inte dåligt. Ska försöka hinna med så många som möjligt. Iallafall röda havet och Atlanden. Jag har även ätit min första kosher-BigMac. Judarna blandar inte mjölk och kött. Antingen äter man kött- eller mjölkmat. Men den smakade ingen skillnad, måste ju testa. Men cheesburgare hade de inga. Det får jag vänta med tills jag kommer hem igen.

Idag har jag bekämpat möglet i duschen vår. Inte så kul att städa en dusch när det är 30 grader utomhus, men det är lätt värt det efteråt. Bekämpade det med blekmedel. Vet inte om det försvann eller bara blektes, men fint blev det.

Ha det gott!
/Karin


Faller i Tron

Blöta vänner i en fontän

Muren till Gaza

Kosherdonken, tumme upp!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Härligt med bad och spring i fontän. Men du badade säkert i Medelhavet, ej Atlanten. / Papsen

2010-03-12 @ 19:05:07
Postat av: Leif

Hej!

Det där med möglet låter inte bra. Se till att ha väl ventilerat i duschen eller laga fönstret och ställ in en avfuktare. Det är inte hälsosamt med mögel...



Leif

2010-03-14 @ 21:37:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0