Regn, bad, fest och smärta

Regn, regn, jobb, regn, blöt, slappar i rummet, äter, regn, hoppar på ett ben, sitter på facebook, regn och åter regn. Senaste dygnet har det kommit en halvmeter regn, Gud välsignar sitt land och det märks.

Först var det varmt här, nästan uppåt 30 grader, sedan blev det kallt och regn, då runt 10 grader. Var lite jobbigt att duscha då eftersom vårt fönster i duschen är trasigt och vi bara har en handduk för hålet som skulle vara fönster kryper kylan in. (Det är Israel detta, min kompis påminner mig om det hela tiden när jag påpekar sånna här saker) Nu har det slutat regna och nu är det påväg att bli varmt igen. trotts att februari var så regnig var det den varmaste februrari sedan landet grundades 1948. Och trotts att jag kommer från ett regnigt land så är regnet annorlunda här. Ja, det är blött som hemma, men hemma så är det mulet och det regnar och sen är det bra. Här är det disigt och på nolltid sänker sig molnen och det börjar störtregna, sen är det bra, sen störtregn igen. Om man vill gå någonstanns så måste man passa på när det blir några minuters uppehåll för man vet inte när det börjar regna nästa gång och hur länge. Duggregn finns inte på samma sätt. Och de dagar som det inte regnar finns det inte så mycket moln på himlen. Eftersom jag åkte hit utan att veta vad jag skulle göra så är min garderob ganska begränsad, men jag lär mig att uppskatta det jag har och uppskatta det lilla. Hittade en fin knappnål i ett rum igår, den sitter nu på min vägg.

För en vecka sedan trampade jag på en spik, den gick rätt igenom sula på tofflan och in i foten. Inte så långt tack och lov, men det har gjort ont! Har hoppat runt lite tafatt den senaste veckan men nu är det som det ska igen, nästan. Chefen på housekeeping tyckte jag är dum som varken tillkallade doktorn eller åt smärtstillande, men sån är jag. Och jag hade koll på mitt sår, varför ska jag tillkalla doktorn och jag ser att det inte är inflamerat? Det roliga i det hela var att 2 till av mina vänner oxå gjorde illa sin vänsterfot samtidigt, så vi var en menlös liten skara.

Denna helg har vi firat Purim här, det började i lördags och slutade igår. MAn firar minnet av Ester som gick in till Kungen och bad om frihet för sitt folk när det hade bestämts att alla judas skulle dödas. Det var en utrotning som höll på att bli värre än förintelsen men inte skedde tack vare att Ester bad om frihet. Det är en högtid som man ska klä ut sig på, så i lördags var alla barn utklädda till mötet. Och igår hade vi alla på Moshaven (där jag är) ett Purim-party när vi alla var utklädda. Jag hade fått låna en indisk klädnad av en här på moshaven vilken jag trivdes mycket bra i. Alla skulle presentera vad de var, de flesta gjorde små spex eftersom de var flera som gjorde sin sak tillsammans: en arab med 4 fruar, batman och skurk, hipphoppgäng från USA m.m. Jag in min indiska dräckt dansade lite Bollywood för dem. Det är mycket kul, måste ta någon klass i det, bara för att.

Det kommer en del turistgrupper hit och för 2 veckor sen var det en norsk grupp här. Jag pratade med dem lite och fick höra att de skulle åka till döda havet nästa dag och som tur var så var jag ledig den dagen och kunde hänga med dem. Så jag har nu varit på jordens lägsta punkt, 417 m under havet. Även om jag bor i Kristinehamn som ligger nära Norge så hade jag lite svårt att förstå allt de sa, men bada gör vi på samma sätt och det tur för mig. Gjorde även den klassiska lerinpackningen och sen var jag len och fin som en babyrumpa. Så döda havet har jag redan hunnit med, och det är en alldeles egendomlig känsla att bada där: det går inte att inte flyta, benen åker upp och man sitter i vattnet och driver runt som en båt. Det var mitt första dopp i år och det är inte varje år man kan ta sitt första dopp i Döda havet. Visste du att vattennivån i döda havet sjunker med en meter per år? Man använder vattnet från genesaters sjö till dricksvatten mm och en mycket liten del får fortsätta ner i döda havet. Hela kriget i Mellanöstern handlar om vatten och jag inser vilka problem det kan bli här om vattnet används på fel sätt. Livräddningstornet som de använde vid badplatsen jag var på är nu portabelt och kan flyttas med när vattnet sjunker, det gamla tornet står flera hundra meter upp på land.

Döda havet

 Lerinpackning

Utkikstornet långt upp på land

Samen, flamencodansaren, beduinen och jag


Hoppas du har njutit!
//Karin



Kommentarer
Postat av: Paps

Det var intressant att läsa. Kul att ta ett bad i Döda havet som årets första. Njut av vad livet erbjuder.

2010-03-07 @ 19:22:33
Postat av: Birgitta

Har haft en trevlig stund med dina upplevelser. Kom just på att jag tog också årets första dopp i Döda Havet, men det var 1978.Hoppas få läsa mer från din resa/arbete.

2010-03-08 @ 22:09:24
Postat av: Agnes

CK!! va mycket du får uppleva! kul att få läsa om allt=) KRAM TILL DIG!!!

2010-03-11 @ 15:01:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0